Crowdfunding – kad imate ideju, a nemate novca

Zvuči predobro da bi bilo istinito – imate sjajnu ideju, kreirate stranicu na internetu i nekoliko mjeseci kasnije imate dovoljno sredstava za realizaciju te iste ideje. Pojednostavljeno, to je princip crowdfundinga. Crowfunding je engleski izraz koji bi se na naš jezik mogao prevesti kao grupno financiranje. 

Petak, 03. 05. 2013. Povratak »

Predstavlja kolektivnu kolaboraciju pojedinaca koji se umrežuju i ulažu vlastiti novac (najčešće putem interneta) kako bi poduprli ideje i inicijative drugih pojedinaca ili organizacija. Koristi se za financiranje različitih aktivnosti, od izdavanja novog albuma mladih glazbenika (za to imamo domaće primjere: zagrebački rock bend Sane za svoj je album obrada prikupljao sredstva na ovaj način, kao i ovogodišnje izdanje Kastav Film Festivala koje još stignete podržati na platformi Indiegogo) do financiranja političkih kampanja i pokretanja posla, a najčešće za humanitarne projekte. 

Kako je iskorištena ideja nobelovca Mohammada Yanusa
Pojedinac daje mali iznos za koji najčešće ne traži ništa zauzvrat, a zbroj svih uloga čini veliki novčani iznos koji se može iskoristiti. Iako je ovakav način mikrofinanciranja svoj uzlet doživio u zadnjih nekoliko godina zahvaljujući internetu, ta je praksa poznata već neko vrijeme. 

Indijski nobelovac Mohammad Yunus sedamdesetih je godina prošlog stoljeća pokrenuo akciju mikro-zajmova siromašnim seljacima i obrtnicima s ciljem zaustavljanja eksploatacije siromašnih i pružanja prilika za samozapošljavanje. Njegov je prvi zajam iz vlastitih sredstava iznosio 27 dolara koje je podijelio ženama u selu koje se prehranjivalo uzgojem i preradom bambusa.

Nakon što se zajam pokazao uspješnim, on je od vlade uspio isposlovati sredstva za mikro-zajmove. U roku od pet godina, u program se uključilo preko 30 tisuća ljudi, a 1983. program je preuzela Grameen banka, koja danas ima 8 milijuna korisnika, a čak 97% novca odlazi ženskim poduzetnicima.

Zbog svega toga, Yunus je 2006. godine dobio Nobelovu nagradu.

Moderni crowdfunding oblikovao se pojavom Kickstarter.org platforme, a danas ih postoji preko 500 diljem svijeta. Pažnju javnosti privukle su nakon nevjerojatnog uspjeha kampanje za Pebble, dizajnerski sat koji se može spojiti s mobitelom – prikupljeno je vrtoglavih 10 milijuna dolara!

 

Bravo Iva&Hrvoje!!!
Ovih se dana lansirala i prva domaća crowdfunding platforma Doniralica koju su osnovali Hrvoje Hafner i Iva Milihin. U probnoj fazi odabrat će se pet projekata za koje će se prikupljati novac, a kasnije bi projekte na Doniralicu samostalno postavljali građani. Novac se neće prikupljati samo za humanitarne akcije – osnivači kažu da im je želja vidjeti i projekte kreativnih ljudi kojima bi se omogućila realizacija ideje, recimo izdavanje prvog književnog djela nekog mladog autora.


Ukoliko imate ideju, a nemate novca kako biste je realizirali, bacite se u proučavanje crowdfunding platformi. Budući da ih je tako mnogo, lako ćete pronaći onu koja najviše odgovara vašim potrebama i od koje biste mogli imati najviše koristi. Različite platforme imaju različitu svrhu i pristup donacijama, ali je princip prikupljanja sredstava isti – projekt je potrebno efektno predstaviti publici, odnosno grupi korisnika platforme kako bi ih uvjerili da je baš vaša ideja vrijedna ulaganja.

Postoje četiri glavne kategorije crowdfunding platformi, ovisno o poticajima koje inicijatori projekata nude za donaciju:

  • platforme temeljene na nagradama (Kickstarter, Indiegogo, Rockethub),
  • posuđivanju (Kiva),
  • donacijama (GoFunfMe, Crowdrise) i
  • vlasničkih udjelima (Crowdcube).  

Bend Sane je putem platforme Rockethub, ovisno o uloženim sredstvima, donatorima kao nagradu nudio besplatan download albuma, majice, potpisani CD, otpjevanu zahvalu, a za 1000 dolara mogli ste postati i redatelj njihovog spota.

 

Pravila financiranja
Platforme se razlikuju i po pravilima financiranja: dok Kickstarter novac prosljeđuje inicijatoru projekta tek ako se prikupio zadani iznos, Indiegogo ga isplaćuje i ako nije, ali u tom slučaju uzimaju veću proviziju.


Ukoliko želite okušati sreću i prijaviti svoju genijalnu zamisao na neku od ovih platformi, imajte na umu sljedeće savjete prepisane od crowdfunding eksperata:


1. Snimite dobar video – svi stručnjaci se slažu: kvalitetan video udahnuti će vašem projektu život i upoznati potencijalne ulagače s njim. Stoga je bitno da bude dobro snimljen, vizualno upečatljiv i da na najbolji mogući način predstavi vaš proizvod/ideju.


2. Ne tražite previše – koliko god vama vaša ideja bila sjajna, trebate biti svjesni da neće svima biti takva. Skupi projekti češće propadnu negoli uspiju biti ostvareni.


3. Budite realistični – izrada stvari je teška, a izrada hrpe stvari još teža. Bilo da radite na knjizi, igrački ili fotografskom projektu, morate na papir staviti sve troškove i očekivanja i prije nego počnete putem crowdfunding platformi tražiti novac.


4. Pripremite se na neuspjeh...i krenite ispočetka – većina crowfunding projekata propadne jer inicijatori nisu dovoljno dobro proširili svoju mrežu, nemaju kvalitetnu prezentaciju ili proizvod koji bi bio zanimljiv širokim masama. Stoga na svaki neuspjeh gledajte kao na vrijednu lekciju, a naučeno primijenite u novom pokušaju.

Daria Validžić

Izvor: http://www.cafemom.com/articles/technology/154167/what_is_crowdfunding_and_how?utm_medium=sem2&utm_campaign=prism&utm_source=newmgid&utm_content=0&non_us=HR#456635634

 

 

Komentari

Komentiranje članaka dopušteno je samo registriranim korisnicima. Da biste mogli ostaviti svoj komentar, trebali biste se prijaviti kao registrirani korisnik. Za prijavu koristite link "Prijava korisnika". Ako nemate korisničko ime, molimo vas da se registrirate koristeći link "Registracija korisnika"