Bila sam velika zagovornica Ubera u Hrvatskoj, o čemu sam u više navrata pisala. U njemu sam vidjela društveno korisnu priču koja pomaže ublažiti dva velika problema hrvatske svakodnevnice. Nezaposlenost i neimaštinu. Prva iskustva s vozačima Ubera bila su očaravajuća... Dragi i uredni vozači, korektna vožnja, čisti automobili i jeftin prijevoz. Oduševljenje mi je, međutim, znatno splasnulo kad se drastično umnožio broj "uberaša" pa su dragi i uredni vozači, korektna vožnja, čisti automobili i jeftin prijevoz, postajali iznimka a ne pravilo.

Odgovornost  je isključivo vaša a rizik ogroman!

Da će situacija biti sve gora i gora, govori činjenica da nisam imala mogućnost obavijestiti odgovorne, kako se to ne bi dogodilo i drugima. U Uberu nema odgovornih. Nema broja telefona na kojem možete ostaviti prigovor, ne postoji niti mail adresa za isto, ne postoji fizička osoba od koje bi tražili odgovore, ne postoji adresa... Prilično velik rizik, priznat ćete. Ulazite u automobil nepoznate osobe, po kiši, snijegu...vozaču je to možda prva vožnja u navedenim uvjetima, a sve što imate da se očitujete o vožnji su zvjezdice od 1 do 5! Stvarno malo blesavo. Vi povjeravate svoj život osobi koju vidite prvi puta. Odgovornost je isključivo na vama.

Znači od strane Ubera -nema odgovornih, iznad vozača ne stoji nitko. Dovoljno je da je prošao tehnički (što znamo svi kako se prolazi) i da ima vozačku dozvolu B kategorije, GODINU DANA. (Tko dobro vozi nakon godinu dana???) Povrh toga što su već tu neadekvatno filtrirani, nedavno je zagrebačka policija tijekom vikenda, isključila iz prometa nekoliko pijanih i napušenih "uberaša" koji su tulumarili u klubu zajedno sa svojim klijentima pa ih onda krenuli razvoziti. Da li bi bili sretni da znate da vam je dijete s takvom osobom u autu? Trebamo li čekati da netko nastrada?

Ne postoji niti jedan broj telefona niti adresa gdje možete dobiti odgovore na pitanja a moja su bila vrlo ozbiljna. S "uberovcima" sam doživjela svašta -od nekorektne naplate koja je višestruko premašila cijenu iste vožnje s taksijem, totalnog nepoznavanja grada i nesigurne vožnje u prastarom automobilu,  do pljačke putem kreditne kartice s koje je na misteriozan način nestalo čak 300 e, o čemu imam dokaze u vidu ispisa bankovnog računa. Iz njega proizlazi da sam se u prosjeku 5 puta dnevno vozila hrvatskim Uberom u vrijeme kad nisam bila u Hrvatskoj.

Uber vam pruža samo mogućnost prigovora putem aplikacije. Na prigovore nitko ne odgovara, iz čega se može zaključiti da ta opcija postoji reda radi, što je nedopustivo!

Uložila sam velik trud da dođem do bilo kakve adrese na kojoj sjedi netko koga plaća Uber. Tajnovito društvo Uber, prema kojem su iluminati, masoni i rozenkrojceri, male bebe se nalazi na uglu Radničke i Vukovarske. Saznala sam to služeći se manipulacijom, šarmom i novinarskom dovitljivošću. Dakle, "običan" oštećeni građanin nema nikakve šanse da ih pronađe. Pred ulazom na taj kućni broj ne postoji nikakva informacija da se tamo nalazi tvrtka koja okuplja tisuće ljudi koji njihovim posredstvom prevoze druge. Osobno nemam ništa protiv ekskluzivnosti i tajnovitosti organizacija, no pobornik sam transparentnosti kad se radi o sigurnosti ljudskih života. Važno je naglasiti i da je Uber Croatia registriran za marketig i promidžbu, a nikako za prijevoz. Europski sud pravde, međutim, odlučio je da Uber nije informatička, nego prijevoznička tvrtka.

Nije loše da znate...

Za razliku od "pravog taxi vozila", vozač Ubera vozi vlastiti auto i nije dužan imati uredan servis, baždareni taksimetar i oznaku na vozilu, nije dužan imati obrtnicu za bavljenje tom djelatnošču, nije dužan ići na redovne preglede (to znači da, u teoriji, takvim taksijem može upravljati psihopat, pedofil ili seksualni manijak) i uopće ne moraju poznavati grad. Nadalje, nije određen maksimalni broj onih koji nude usluge prijevoza pomoću aplikacije i onih kojima će dati licencu za taksi-prijevoz, nije propisana starost vozila, nije propisan broj prijeđenih kilometara kada treba obaviti tehnički pregled. Raste broj "uberaša", pa cijena prijevoza pada do ili ispod granice isplativosti, a ljudi voze... nemaju posla pa voze, voze i odustaju, no na jednog koji odustane, krenu voziti dva ili tri nova... a na velikom broju jeftinih prijevoza Uber bere vrhnje.

Nizozemska tvrtka Uber International Holding BV, koja je osnivač marketinške tvrtke koja se rado igra s vašom sigurnosti -Uber Croatia d.o.o., a na čiji račun stiže novac kad koristite uslugu Ubera u Hrvatskoj, ipak ne plaća poreze u Hrvatskoj. Upravo radi toga se u nekoliko zemalja Europske unije suočio s pravnim problemima.

Uber jest taksi a taksi MORA udovoljavati sigurnosnim uvjetima i amen!

Sud EU presudio: Uber pruža usluge prijevoza, a ne samo digitalne usluge kako su tvrdili Uberovi opunomoćenici.  Hrvatski prekršajni sudovi su potvrdili da Uber obavlja taksi prijevoz u Hrvatskoj nezakonito. Naime, Visoki prekršajni sud u Zagrebu u svojim dvjema presudama, navodi Večernji list, odbio je žalbe Uberovih vozača na prvostupanjske presude Prekršajnog suda u Splitu koji ih je proglasio krivim za nezakonito pružanje taksi usluga i odredio im novčane kazne. U jednom je slučaju tvrtka kažnjena s 10.000 kuna, a odgovorna osoba u njoj s 1800 kuna, dok je u drugom slučaju tvrtka dobila globu od 25.000 kuna, a odgovorna osoba mora platiti kaznu od 20.000 kuna.

Obrazloženje presude navodi da žalitelji neosnovano poriču da su obavljali autotaksi prijevoz pogrešno inzistirajući na tome da se radilo o posebnom prijevozu. Sud je utvrdio u jednoj od presuda da je vozač Ubera preuzimajući putnika na jednome mjestu u Splitu i vozeći ga do Zračne luke Split gdje mu je naplatio uslugu i izdao račun za obavljeni prijevoz te da su time ostvareni svi elementi iz Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojim je propisano da je autotaksi prijevoz djelatnost prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom ako se putnika ili skupinu putnika uzima na jednome mjestu, a prijevoz se obavlja preko jedne narudžbe i uz jedno plaćanje naknade za obavljeni prijevoz. A to je, prema Zakonu, javni linijski prijevoz putnika, za što je potrebno IMATI LICENCU. Sud je odbio i navode žalitelja da oni nisu obavljali javni prijevoz jer njihova usluga nije pod istim uvjetima dostupna svim korisnicima prijevoznih usluga jer je ne može ugovoriti svaka osoba, nego samo ona koja se koristi Uberovom aplikacijom. Svatko može preuzeti Uberovu aplikaciju pa je takav prijevoz dostupan svima i time ispunjava element javnosti prijevoza.

Treba jasno naglasit da su hrvatski građani i prijevoznici dovedeni u zabludu, jer dosada se Uber uvijek očitovao da su to bile samo prvostupanjske presude i da su njihovi partneri u pravu, a sada kad su počele stizati pravomoćne presude nemaju komentara.

Alma Draganić-Brkić